12 اکتبر 2023- مطالعه جدیدی از انجمن غدد درون ریز، چگونگی شناسایی کودکان در معرض خطر شدید ابتلا به دیابت نوع 2 و راهبردهای پیشگیری، مانند داروهای ضد چاقی یا ضد دیابت و تغییر سبک زندگی را برجسته نمود.

پیش دیابت، یک مشکل سلامتی است که در آن سطح قند خون بالاتر از حد طبیعی است، اما هنوز آنقدر بالا نیست که به عنوان دیابت نوع 2 تشخیص داده شود. پیش دیابت، خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی، بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. حدود 5 تا 10 درصد از بزرگسالان مبتلا به پیش دیابت، هر ساله به دیابت مبتلا می شوند.

در طول سه دهه گذشته، افزایش شدیدی در بروز و شیوع چاقی کودکان، پیش دیابت و دیابت نوع 2 وجود داشته است. تخمین زده می شود که از هر پنج نوجوان، حداقل یک نفر به پیش دیابت مبتلا باشد. مشخص نیست که آیا تعریف بزرگسالان از پیش دیابت برای کودکان مناسب است یا خیر، زیرا پیشرفت کمتری به دیابت در دوران کودکی دارد.

دکتر Ashley H. Shoemaker، نویسنده این مطالعه، از مرکز پزشکی دانشگاه واندربیلت در این باره گفت: ما دریافتیم که سطوح بالاتر در برخی از تست های غربالگری دیابت(گلوکز غیر ناشتا و هموگلوبین A1c)و بدتر شدن چاقی ممکن است خطر دیابت را در کودکان پیش بینی کند.

او افزود: این یک مطالعه واقعی است که راه‌های شناسایی کودکان در معرض بالاترین خطر ابتلا به دیابت و استراتژی‌های احتمالی برای پیشگیری از دیابت در کودکان مانند درمان با داروهای ضد دیابت یا ضد چاقی را نشان می‌دهد. مطالعه ما نشان داد که سطح قند خون بیمارانی که متفورمین دریافت می‌کردند، کاهش می یابد و این افراد دیرتر به دیابت پیشرفت می کنند.

محققان گفتند: 6.5 درصد از 552 کودک مبتلا به پیش دیابت در طول دوره ی هفت ساله ی این مطالعه به دیابت نوع 2 مبتلا شدند. آنها چند عامل خطر را شناسایی کردند، از جمله HbA1c و سطح گلوکز غیر ناشتا بالاتر و بدتر شدن چاقی. این مطالعه نشان داد که پسران نسبت به دختران بیشتر و سریعتر به دیابت نوع 2 پیشرفت می کنند.

دکتر شومیکر گفت: تثبیت وزن و درمان با متفورمین می تواند مداخلات مهمی برای پیشگیری از دیابت در کودکان باشد.

این مقاله با عنوان "عوامل خطر برای پیشرفت به دیابت نوع 2 در یک جمعیت از کلینیک کودکان مبتلا به پیش دیابت" به صورت آنلاین منتشر شد.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-10-children-prediabetes-obesity-diabetes.html